Algemeen
Autisme
Corona
Eetstoornissen
Gespreksvoering
Kinderrechten
Onderwijs
Sekseverschillen
Seksualiteit
Trauma
Virtueel milieu
Alle artikelen
Algemeen
- ‘Ben je er als ik je nodig heb’
- ‘Ik ben een hulpverlener in hart en nieren’
- “Laat pubers gewoon weer worstelen”
- “Zonder je kind was je niet de mens geworden die je nu bent”
- “We zijn nog altijd niet bezig met het versterken van kinderen”
- Afscheid van het normale kind
- Bedankt dat je nadenkt
- Betekent de opmars van de cognitie, de aftocht van het sociaal-emotionele?
- Borderline, een wisselend beeld
- De wachtlijst van de Jeugdzorg: hulp versnellen of wachtlijst verkorten is mogelijk
- Echtscheiding trekt de samenleving uit elkaar
- Een negatieve spiraal door pleegangst
- Geluk is jezelf verdragen
- Gooi kinderen niet voor de wolven, maar stel grenzen en trotseer de protesten.
- Grafische Dossieranalyse. De noodzaak van een leven in beeld in de context van de DSM.
- Het aangevreten Marokkaanse zelfbeeld
- Het kind en de onbescheidenheid van de volwassene
- Het vastgelopen kind
- Hoge verwachtingen, vermoeide kinderen?
- IQisme. De opkomst en de ondergang van de IQ-test
- Laat je kinderen nou eens met rust
- Over (on)maakbaarheid van kinderen, ‘Kinderen worden moe van die hang naar perfectie’
- Overontwikkelen: eisen en verwennen
- Pubers zijn de thermometer van de maatschappij
- Puberteit – Zelfbeschadiging
- Wat doet huiselijk geweld met hechting?
- Werken is nepspelen
Autisme
- “Kijk naar mijn talent”
- “Waarom het perspectief op autisme begrenzen tot de halve mens?”
- Autisme als leergemeenschap
- Autisme ontrafelen
- Autisme op school. Waar lopen leerkrachten tegenaan?
- Autisme vanuit ontwikkelingsperspectief
- Autisme: geen defect, maar een vertraging en versnelling tegelijk
- Autisme: het socioschema als verklaringsmodel
- Boekbespreking van The essential difference. Men, women, and the extreme male brain van Simon Baron-Cohen
- Informatie betreffende relatietherapie aan paren met een partner met het syndroom van Asperger
- IQisme. De opkomst en de ondergang van de IQ-test
- Knelpunten in het hart van autisme
- Vreemde ogen dwingen of leve de rijping?
Corona
Eetstoornissen
Gespreksvoering
Kinderrechten
Onderwijs
Sekseverschillen
Seksualiteit
Trauma
Virtueel milieu
Alle artikelen
- ‘Als je je kind wilt laten lopen, moet het vuur aan.’
- ‘Ben je er als ik je nodig heb’
- ‘Ik ben een hulpverlener in hart en nieren’
- “Kijk naar mijn talent”
- “Laat pubers gewoon weer worstelen”
- “Waarom het perspectief op autisme begrenzen tot de halve mens?”
- “Zonder je kind was je niet de mens geworden die je nu bent”
- “Cultuurverschillen bestaan niet”
- “We zijn nog altijd niet bezig met het versterken van kinderen”
- Afscheid van het normale kind
- Artikel “De intelligentie en het IQ” in HJK
- Artikel over de impact van IC beademing
- Autisme als leergemeenschap
- Autisme ontrafelen
- Autisme op school. Waar lopen leerkrachten tegenaan?
- Autisme vanuit ontwikkelingsperspectief
- Autisme: geen defect, maar een vertraging en versnelling tegelijk
- Autisme: het socioschema als verklaringsmodel
- Bedankt dat je nadenkt
- Betekent de opmars van de cognitie, de aftocht van het sociaal-emotionele?
- Boekbespreking van The essential difference. Men, women, and the extreme male brain van Simon Baron-Cohen
- Borderline, een wisselend beeld
- Communiceren is contact
- Communiceren met pubers
- De computer als hulpmiddel in de spelkamer
- De gezinslijn
- De kunst van het horen van kinderen
- De ontmannelijking van de man
- De ontwikkeling van intimiteit
- De wachtlijst van de Jeugdzorg: hulp versnellen of wachtlijst verkorten is mogelijk
- De wetenschap als loverboy
- Door je kind betrapt bij vrijen
- Echtscheiding trekt de samenleving uit elkaar
- Een jongen is geen meisje
- Een leven kan niet zonder trauma
- Een negatieve spiraal door pleegangst
- Een noodkreet van een docent basisschool over de medicalisering van het onderwijs.
- Eetstoornissen
- EMDR: A danger in disguise?
- Geef computerkinderen een eierwekker
- Geluk is jezelf verdragen
- Gezinslijn helpt bij ruzie tussen ouders en kinderen
- Gooi kinderen niet voor de wolven, maar stel grenzen en trotseer de protesten.
- Grafische Dossieranalyse. De noodzaak van een leven in beeld in de context van de DSM.
- Het aangevreten Marokkaanse zelfbeeld
- Het kind en de onbescheidenheid van de volwassene
- Het vastgelopen kind
- Hoge verwachtingen, vermoeide kinderen?
- IC en diepe slaap en dan…
- In Coronatijd weer terug naar school
- Informatie betreffende relatietherapie aan paren met een partner met het syndroom van Asperger
- IQisme. De opkomst en de ondergang van de IQ-test
- Jij bent dood, daar krijg ik mooi 150 punten voor!
- Knelpunten in het hart van autisme
- Laat je kinderen nou eens met rust
- Luister je wel naar míj?
- Malende kaken. Eten vanuit een ontwikkelingspsychologisch perspectief
- Mediaconferentie
- OESTROGEEN – TESTOSTERON: 1 – 0 Meisjes vs. jongens: ze mogen verschillen
- Opgroeien onder moeilijke gezinsomstandigheden
- Opvoeden in het virtuele milieu
- Over (on)maakbaarheid van kinderen, ‘Kinderen worden moe van die hang naar perfectie’
- Overontwikkelen: eisen en verwennen
- Passend Onderwijs: via laptop thuis in de klas
- Pubers zijn de thermometer van de maatschappij
- Puberteit – Zelfbeschadiging
- Seks, moet je daarover praten?
- Seksespecifieke verwaarlozing
- Seksuele ontwikkeling van maatschappij en jeugdige
- Seksuele oplichting. Je weg vinden in het seksuele oerwoud.
- Trauma kan zich verschillend uiten
- Van praten over het kind naar communiceren met het kind
- Vluchtelingkinderen
- Vreemde ogen dwingen of leve de rijping?
- Vrouw in de wetenschap moet vooral zichzelf durven zijn
- Wanneer is een kindgesprek passend?
- Wat doet huiselijk geweld met hechting?
- Weer naar school
- Werken is nepspelen