Webinars De Coronacyclus 2 – Summercourse over omgaan met autisme

Binnenkort zullen er vanuit de Delfos Academy vijf webinars georganiseerd worden:

1: Webinar Omgaan met autisme: Zelfbepaaldheid – 7 juli 2020

Kenmerkend voor autisme is het uitgangspunt bij de mensen met autisme dat zij zelf bepalen en regelen wat er moet gebeuren volgens hen. Dit heeft te maken met de atypische ontwikkeling, waarbij er sprake is van een versnelling op cognitief gebied. Dit geldt ook bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking diagnose.

Leerdoelen:
Fundamenteel begrijpen waarom er zelfbepaaldheid is bij autisme.
Communiceren in plaats van argumenteren om openheid tot stand te brengen.

2: Webinar Omgaan met autisme: Geen hulpvragen – 14 juli 2020

Een van de meest hardnekkige problemen bij autisme is dat hulpvragen vaak uitblijft. Waarom is dat zo? Mensen realiseren zich niet hoe pijnlijk en ‘loser’ hulp vragen is voor iemand met autisme. Ze vragen wel hulp, maar dan in de zin dat ze mensen opdrachten geven wat ze moeten doen. Deze ‘hulp’ wordt zelf verzonnen door mensen met autisme; dat is niet echte hulp. Het niet om hulp vragen is een wezenlijke reden in het vastlopen op school.

Leerdoelen:
Begrijpen waarom hulp moeten vragen angstaanjagend is voor mensen met autisme.
Leren hoe je de boodschap geeft zodat er geluisterd kan worden.

3: Webinar Omgaan met autisme: Leren – 21 juli 2020

Mensen hebben verschillende vormen van leren. De vorm die bij autisme hoort is die van een principe willen begrijpen. Dit heeft te maken met de versnelling en vertraging in de hersenen. Hoewel hun informatieverwerking buitengewoon snel is, ook bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking, is het resultaat vaak traag. Wat is dit? Hun leren is gericht op begrijpen. En begrijpen begint altijd met niet begrijpen. Het leren is dus altijd een uitdaging, altijd eenzaam en altijd een hobbel waar ze overheen moeten komen.

Leerdoelen:
Begrijpen hoe mensen met autisme leren en wat dit betekent dat voor de hersenenorganisatie, maar ook voor het handelen en de angst.
Leren hoe je de vorm van leren herkent en hoe je deze bespreekt en er mee omgaat.

4: Webinar Omgaan met autisme: Gevoel uitzetten – 28 juli 2020

Mensen met autisme zijn denkers. Vaak stille denkers, zwijgende denkers of non-verbale denkers. Ze willen begrijpen. Mensen die denken hebben meer last van de dingen die op ze af komen. Hun gevoelsleven is vaak ongeuit, maar zeer krachtig en ongefilterd. Als dit gevoelige dongen zijn, kunnen kwetsuren gemakkelijk opgelopen worden, zonder dat de anderen in de gaten hebben gehad dat er iets gebeurd is. Dit kan zo pijnlijk zijn dat ze hun gevoel uit proberen te zetten, wat hen vaak goed lukt. Uit zichzelf komen ze hier niet gemakkelijk uit. Hulp is nodig.

Leerdoelen:
Inzicht wat niet willen delen, of wat niet willen voelen is.
Angstverlaging bevorderen en zelfbeeld repareren.

5: Webinar Omgaan met autisme: Escape – 4 augustus 2020

Als je op de wereld anders bent dan men gewend is, dan geeft dat al snel problemen. Hardnekkige problemen. Autisme is een atypische ontwikkeling. Hierdoor worden mensen met autisme dagelijks geconfronteerd met hun anders zijn en kritiek in ogen en woorden. Dat is slecht leefbaar. Ze zoeken een uitweg, een escape. Een van de bekendste vluchten in de eenentwintigste eeuw is gaming en internet. Daarbij helpen betekent vooral de oorzaak behandelen.

Leerdoelen:
Inzicht wanneer, hoe en waarom mensen met autisme een escape zoeken.
De oorzaak bestrijden en alternatieven bieden tijdens het proces van afstand van de escape te doen.

 

Ga hier naar de website voor meer informatie & inschrijven.