Nieuwe uitgave Autisme op school

Er is een geheel nieuwe uitgave van Autisme op school verschenen. De doelgroep van Deel 1 (basisonderwijs) en Deel 2 (voortgezet onderwijs) zijn samengevoegd in een totaal nieuwe uitgave in 2024: Autisme op school. ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs.
De aandacht is sterk gericht op het begrijpen van de beleving van de kinderen en jongeren, op wat ze nodig hebben en wat leerkrachten kunnen bieden.

De mogelijkheden van kinderen en jongeren met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. In het voortgezet onderwijs wordt de jongere geconfronteerd met een heel team aan docenten. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de docent. In het voortgezet, secundair onderwijs betekent het dat het team ook onderling op elkaar moet afstemmen, wat op zich al een grote klus is. Het grootste probleem is dat de jongere met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt (MAS1P, Mental age Spectrum within 1 person). Op vijftienjarige leeftijd kan hij vijftien zijn in biologisch opzicht en midden in de puberteit zitten, terwijl zijn sociaal-emotionele leeftijd twee jaar is. Hij kan in de wiskundeles zijn leraar soms voorbij zijn en tegelijk geen schoolrijp gedrag vertonen.

In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.

Ga naar de inhoud