Autisme op school
ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs

De mogelijkheden van kinderen en jongeren met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. In het voortgezet onderwijs wordt de jongere geconfronteerd met een heel team aan docenten. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de docent. In het voortgezet, secundair onderwijs betekent het dat het team ook onderling op elkaar moet afstemmen, wat op zich al een grote klus is. Het grootste probleem is dat de jongere met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt (MAS1P, Mental age Spectrum within 1 person). Op vijftienjarige leeftijd kan hij vijftien zijn in biologisch opzicht en midden in de puberteit zitten, terwijl zijn sociaal-emotionele leeftijd twee jaar is. Hij kan in de wiskundeles zijn leraar soms voorbij zijn en tegelijk geen schoolrijp gedrag vertonen.
In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.
De mogelijkheden van kinderen en jongeren met autismespectrumstoornissen worden onvoldoende benut. In het voortgezet onderwijs wordt de jongere geconfronteerd met een heel team aan docenten. Autisme vergt een andere benadering op school, maar ook een andere houding van de docent. In het voortgezet, secundair onderwijs betekent het dat het team ook onderling op elkaar moet afstemmen, wat op zich al een grote klus is. Het grootste probleem is dat de jongere met autismespectrumstoornissen over een heel scala aan mentale leeftijden beschikt (MAS1P, Mental age Spectrum within 1 person). Op vijftienjarige leeftijd kan hij vijftien zijn in biologisch opzicht en midden in de puberteit zitten, terwijl zijn sociaal-emotionele leeftijd twee jaar is. Hij kan in de wiskundeles zijn leraar soms voorbij zijn en tegelijk geen schoolrijp gedrag vertonen.
In Autisme op school legt Martine Delfos in heldere, praktische taal uit wat autisme op school betekent, hoe je een probleem herkent en hoe je ermee om kunt gaan.
De doelgroep van Deel 1 en Deel 2 zijn samengevoegd in een totaal nieuwe uitgave in 2024:
Autisme op school
ASS en ATO in basis- en voortgezet onderwijs
Informatie over eerdere drukken:
Derde druk verscheen onder ISBN 9789088504440 en ISBN 9789088504440
![]() ![]() |
Derde druk (2013) is verschenen bij Uitgeverij SWP |
Eerste en tweede druk verscheen onder ISBN 9789079596041 en ISBN 9789079596041
![]() ![]() |
Eerste (september 2008) en tweede druk (december 2008) zijn verschenen bij Uitgeverij Quirijn |
ISBN 9789085603269
Auteur: Martine F. Delfos
Uitgever: SWP, Amsterdam
1e druk 2024
Voorafgaand aan deze totaal nieuwe druk: 3 drukken onder de titels ‘Autisme op school deel 1 en deel 2’